Dítě a vnímání času 5.: Jak posilovat a trénovat časové vnímání?
Nyní Vám doporučím některé z tipů a činností, které podporují rozvoj vnímání času. Je v nich mnoho přirozeného, žádné učení – povídat si s dítětem, vyprávět pohádky, říkadla, popisovat a ukazovat si obrázky.
Nyní Vám doporučím některé z tipů a činností, které podporují rozvoj vnímání času. Je v nich mnoho přirozeného, žádné učení – povídat si s dítětem, vyprávět pohádky, říkadla, popisovat a ukazovat si obrázky.
Sumář několika tipů na rozvoj časového vnímání:
- vyprávějte a popisujte běžné věci, které se staly během dne
- podporujte vyprávění dítěte a projevujte o něj zájem
- nezapomínejte na pohádky a říkadla (např. O veliké řepě, O kohoutkovi a slepičce, Polámal se mraveneček apod.)
- využívejte karet s příběhem, které má dítě seřazovat
obr.7 ukázka pracovních listů, ke stažení na www.ucenivpohode.cz
- vždy motivujte dítě k vypravování příběhů či popisu obrázků (lze např. využít obrázky, které budí pozornost a pobavení)
obr.8 ukázka pracovních listů, ke stažení na www.ucenivpohode.cz
- využívejte obrázků, kresbiček, nákresů pro přiblížení časových úseků
- pořiďte si malé přesýpací hodiny, děti mohou vidět, jak „čas utíká“
Pochopení časového sledu se děje již v samotném vyprávění si s dítětem o běžných denních činnostech. „S čím sis ráno hrál?“ , „Co jste dělali ve školce před obědem?“ „Byli jste odpoledne venku?“ Dítě díky pravidelnému dennímu režimu rozvíjí vnímání času – učí se, jak a podle čeho den rozdělujeme a co se kdy dělá.
Pokud některé ze zmíněných tipů, které patří do láskyplného vztahu s dítětem stejně, již děláte, pokračujte. To je to nejlepší, co pro dítě můžete udělat- netelefonovat, nemailovat, nepracovat, neskypovat. Buďte chvíli jen pro něj.
V dalších článcích se dozvíte:
- Co to je vnímání času?
- Význam vnímání času „ Až bude sněžit, tak mám narozeniny!“
- Co by měl předškolák umět, než půjde do školy
- časové vnímání a potíže v učení
- Jak posilovat a trénovat časové vnímání
Pokud Vás zajímají další témata. Napište nám. Pokud máte zajímavé nápady, které Vám při přípravě s dětmi fungovaly, podělte se s ostatními rodiči.
Přejeme hodně zdaru.
Text: Mgr. Simona Pekárková, psycholog, speciální pedagog