Prostorové vnímání 3: Shrnutí, co by měl umět předškolák
V předešlých článkách jsme shrnuli, co to je prostorové vnímání, proč je pro malé děti důležití a jeho význam. Zde naleznete krátké shrnutí dovedností, které by malý předškolák měl zvládnout před nástupem do školy.
Shrnutí, co by měl umět předškolák
- správně porozumět významu polohy – nahoře, dole, vzadu, ve předu, vysoko, nízko, nad, pod, mezi, vedle, za, před
ukázky obrázků z výukové aplikace Jdu do školy
- umět správně ukázat podle instrukcí na obrázku či v místnosti (co je mezi stole a židlí,, ukázat kočárek před hodinami, najít koníka pod umyvadlem apod.)
- rozumět a používat „uprostřed, na kraji, nahoře, dole”
- „první, poslední, uprostřed, prostřední“
- umět určit „vlevo, vpravo“ na vlastní osobě, říci, v které tužce drží tužku
- rozumět instrukcím „vpravo nahoře, vlevo nahoře, vlevo dole, vpravo dole“
- poznat levou a pravou stranu na druhé osobě, která stojí naproti (to je poměrně těžké, a spousta dětí si tuto orientaci fixuje ještě po nástupu do školy)
ukázky obrázků z výukové aplikace Jdu do školy
Potíže v prostorovém vnímání promítající se do učení
Zde uvádíme, jak se potíže s prostorovým vnímáním mohou projevovat ve škole při osvojování čtení, psaní a matematiky:
- obtížná orientace v textu i při psaní
- obtížná orientace na ploše obrázku, či na vlastním těle (určování vpravo, vlevo na vlastním těle a na druhém)
- potíže při psaní s vedením linie/čáry a odhadu směru a délky
- obtíže při uspořádávání číselných vzestupných a sestupných řad, potíže v geometrii
- obtíže s orientací v mapách, nákresech, obtíže při výtvarných a rukodělných činnostech, v geometrii
ve vyšších ročnících u dětí přetrvávající potíže mohou prohlubovat potíže v náročnějších činnostech, kde je potřeba již dobrá úroveň prostorové představivosti (geometrie, zeměpis, ale i fyzika, chemie):
- poznávání geometrických útvarů a chápání jejich vlastností
- pracovat s rovinnými obrazci a představit si je ve vzájemných vztazích
- potíže s vybavováním různých podob geometrických útvarů, chybějící dostatečná představa o nich v mysli dítěte
- představit si geometrické útvary a vztahy mezi nimi na základě jejich popisu
- číst s porozuměním, vytvořit v mysli základní představu a umět obrázek, nákres narýsovat či vytvořit
V dalším článku se dozvíte:
- jak se potíže mohou promítat do učení,
- konkrétní příklady ze školy a typy a nápady, jak toto dovednost posilovat. Čtěte dále.
texty: Mgr. Simona Pekárková, psycholožka a speciální pedagožka