Rozvoj sluchového rozlišování

Proč u předškoláků rozvíjet sluchové rozlišování a jak na to?

Rozvoj sluchového rozlišování

Říkáte si, že vaše dítě slyší dobře? ? Ano, pokud nemáme dítě se sluchovým postižením, slyší dobře naše slova, aniž by si zpočátku uvědomovalo, že se skládají z hlásek.

Schopnost vnímat hlásky ve slově se vyvíjí obvykle až kolem 6. roku, ale pro nástup do školy je velmi, velmi podstatná. Bez ní totiž dítě nemůže začít psát ani číst, i když třeba už zná všechna písmena. ?? Dítě, kterému tato schopnost „nenaskočí“, totiž přečte písmena, ale nespojí je do slov a textu tudíž nerozumí.

Máte-li předškoláka, zkoušejte s ním:
? hledat nejprve první hlásku ve slově a pak i další
? rozlišovat podobná slova nebo slabiky
? hledat rýmy
? vytleskávat slova na slabiky
? trénovat si zapamatování řady slov nebo vět.

Pracovní listy

Připravili jsme následující pracovní listy, které Vám pomohou při tréninku sluchového rozlišování s Vaší ratolestí.

Jsou zaměřeny na:
? rytmizaci slov, kterou můžete trénovat například vytleskáváním,
? hledání rýmů, čímž dítě získává cit pro jazyk,
? rozeznávání měkkých a tvrdých slabik, což propojujeme s haptickou zkušeností,
? určování stejně znějících hlásek na začátku slova
? a na druhou stranu zase určování koncové hlásky.

 2_hlásky, zač,sluch.vním,b-1 2 rýmy, sluch, b-1  2 vytlesk2,sluch.vním,b-1
 Černobílá verze zde  Černobílá verze zde Černobílá verze zde

[restricted]

sluch-hlasky01-b  sluch-hlasky-b sluch-vytleskavacky-b sluch-vytleskavacky-cb
Černobílá verze zde Černobílá verze zde  Černobílá verze zde

[/restricted]