Rozvoj sluchového rozlišování
Proč u předškoláků rozvíjet sluchové rozlišování a jak na to?

Říkáte si, že vaše dítě slyší dobře? ?✅ Ano, pokud nemáme dítě se sluchovým postižením, slyší dobře naše slova, aniž by si zpočátku uvědomovalo, že se skládají z hlásek.
Schopnost vnímat hlásky ve slově se vyvíjí obvykle až kolem 6. roku, ale pro nástup do školy je velmi, velmi podstatná. Bez ní totiž dítě nemůže začít psát ani číst, i když třeba už zná všechna písmena. ?? Dítě, kterému tato schopnost „nenaskočí“, totiž přečte písmena, ale nespojí je do slov a textu tudíž nerozumí.
Máte-li předškoláka, zkoušejte s ním:
? hledat nejprve první hlásku ve slově a pak i další
? rozlišovat podobná slova nebo slabiky
? hledat rýmy
? vytleskávat slova na slabiky
? trénovat si zapamatování řady slov nebo vět.
Pracovní listy
Připravili jsme následující pracovní listy, které Vám pomohou při tréninku sluchového rozlišování s Vaší ratolestí.
Jsou zaměřeny na:
? rytmizaci slov, kterou můžete trénovat například vytleskáváním,
? hledání rýmů, čímž dítě získává cit pro jazyk,
? rozeznávání měkkých a tvrdých slabik, což propojujeme s haptickou zkušeností,
? určování stejně znějících hlásek na začátku slova
? a na druhou stranu zase určování koncové hlásky.
![]() |
![]() |
![]() |
|
Černobílá verze zde | Černobílá verze zde | Černobílá verze zde |
[restricted]
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Černobílá verze zde | Černobílá verze zde | Černobílá verze zde | |
[/restricted]