Rozvoj sluchového rozlišování
Proč u předškoláků rozvíjet sluchové rozlišování a jak na to?

Říkáte si, že vaše dítě slyší dobře? 👂✅ Ano, pokud nemáme dítě se sluchovým postižením, slyší dobře naše slova, aniž by si zpočátku uvědomovalo, že se skládají z hlásek.
Schopnost vnímat hlásky ve slově se vyvíjí obvykle až kolem 6. roku, ale pro nástup do školy je velmi, velmi podstatná. Bez ní totiž dítě nemůže začít psát ani číst, i když třeba už zná všechna písmena. 📝👀 Dítě, kterému tato schopnost “nenaskočí”, totiž přečte písmena, ale nespojí je do slov a textu tudíž nerozumí.
Máte-li předškoláka, zkoušejte s ním:
🟡 hledat nejprve první hlásku ve slově a pak i další
🟡 rozlišovat podobná slova nebo slabiky
🟡 hledat rýmy
🟡 vytleskávat slova na slabiky
🟡 trénovat si zapamatování řady slov nebo vět.
Pracovní listy
Připravili jsme následující pracovní listy, které Vám pomohou při tréninku sluchového rozlišování s Vaší ratolestí.
Jsou zaměřeny na:
🟡 rytmizaci slov, kterou můžete trénovat například vytleskáváním,
🟡 hledání rýmů, čímž dítě získává cit pro jazyk,
🟡 rozeznávání měkkých a tvrdých slabik, což propojujeme s haptickou zkušeností,
🟡 určování stejně znějících hlásek na začátku slova
🟡 a na druhou stranu zase určování koncové hlásky.
![]() |
![]() |
![]() |
|
Černobílá verze zde | Černobílá verze zde | Černobílá verze zde |